Asenteella on merkitystä urheilussa

28 syyskuun, 2018 | By Lisää

Asiansa vakavasti ottavat urheilijat käyttävät lukuisia tunteja kunnon kasvattamiseen, taitojen hiomiseen, oman lajinsa tekniikoiden täydellisen hallinnan tavoitteluun ja kovaan, toistuvaan harjoitteluun. Ja onkin totta, että fyysinen treenaaminen ja peritty lahjakkuus voi vielä urheilijan pitkälle. Mutta kuitenkin vain tiettyyn pisteeseen saakka.

Jos olet urheilija tai nautit vain muuten kilpailullisista lajeista, positiivisen henkisen asenteen kehittäminen voi antaa sinulle etua muihin nähden. Tunteet, niin onnellisuus kuin surullisuuskin, ovat väistämättömiä ja tarpeellisia, mutta ne voivat myös vaikuttaa kognitiiviseen toimintaan (eli kuinka hyvin pysyt ajattelemaan), energiatasoihin ja muihin fyysisen suorituskyvyn osa-alueisiin.

Kun päivä on ollut pääosin negatiivisten tunteiden vallassa – kuten esimerkiksi silloin, kun kärsit vammoista tai kun olet saanut kriittistä palautetta valmentajalta – voi olla todella vaikeaa nostaa jälleen esiin sitä optimismia, joka auttaa sinua menestymään. Joten jos haluaisit nostaa suorituskykysi lajissasi seuraavalle tasolle, sinun kannattaa harkita ottavasi käyttöön eräitä henkisiä strategioita kääntääksesi negatiivisuuden ja päästäksesi eroon itseäsi rajoittavista uskomuksista.

Paranna oloasi ja pidä taukoa

Jos olet turhautuneessa tilassa tai koet asiat aina pessimistisestä näkökulmasta, saatat kyetä siirtymään iloisempaan mielentilaan. Sen sijaan, että jatkaisit vellomista sinua häiritsevissä ongelmissa – ehkä treenaaminen on sujunut huonosti tai olet ollut tappioputkessa – tee jotain, minkä tiedät nostavan tunnelmaasi, vaikka sinusta tuntuisi, ettet jaksaisi tehdä sitä. Laita soimaan jotain tunnelmaa nostattavaa musiikkia. Lähde tapaamaan ystävääsi, joka saa sinut aina hyvälle tuulelle. Leiki lastesi kanssa. Mene koirapuistoon katsomaan leikkiviä koiria.

Joskus kilpailuhenkisyys jää päälle, vaikka kehon pitäisi saada antaa levätä. Tällaisissa tilanteissa voit pitää kilpailua yllä päässäsi mutta lepuuttaa kehoasi siirtymällä pelaamaan vaikkapa pelikonsolin tai tietokoneen ääreen. Pelaa joukkueesi kanssa PlayStationilla Apex Legendsiä tai istu sohvalle läppäri sylissäsi ja pelaa muutama kierros biljardia tai venttiä netissä. Lepotauko treenaamisesta tekee hyvää sekä mielelle että keholle.

Jos sinulla ei ole aikaa tai et jaksa tehdä edellä mainittuja asioita, voit koettaa parantaa oloasi pikakonstilla. Sulje silmäsi ja ajattele jotakuta tai jotain, mikä saa sinut aina tuntemaan itsesi onnelliseksi ja toiveikkaaksi. Jo pelkästään kyseisen henkilön tai asian ajatteleminen voi riittää kääntämään tunnelmasi nousuun – mikä vuorostaan saa mielesi muuttumaan.

Negatiivisuus ei aina kumpua sisäisestä tai henkilökohtaisesta lähteestä. Huomaamme usein, että meihin vaikuttavat syvästi sellaiset asiat, joita kuulemme tai lukevan tapahtuvan maailmassa ympärillämme, tai ikävät kuvat, joita näemme televisiossa tai sanomalehdissä. Tällaiset asiat syöpyvät helposti myös omiin sisimpiimme, missä ne vievät vallan henkisestä ja tunteellisesta tilastamme.

On tietenkin tärkeää pysyä kärryillä nykyisistä tapahtumista, jopa huonoista, mutta on yhtä lailla tärkeää suojella itseämme saamasta yliannostusta häiritsevästä informaatiotulvasta. Pidä taukoa jatkuvasti silmille tulvivista uutisista. Omista tietty osa ajasta joka päivä uutisten lukemiselle, mutta älä anna itsesi ajautua katselemaan ja kuuntelemaan samaa informaatiota kerrasta toiseen tai tarkastamaan uusia päivityksiä pakonomaisesti. Jos sinun tarvitsee lukea tai katsoa jotain, lue lehtiartikkeli inspiroivasta urheilijasta tai katso jakso hauskaa komediaohjelmaa.

Puhu itsellesi

Nykyaikainen tutkimustyö urheilupsykologian saralla on löytänyt yhä uudestaan vahvistusta sille, että positiivinen sisäinen puhe voi parantaa urheilijoiden suorituksia merkittävästi. Urheilupsykologit selittävät tätä yhteyttä usein idealla, jonka mukaan ajatukset luovat uskomuksia, jotka lopulta ohjaavat toimintoja. Positiivinen sisäinen puhe voi tapahtua monessa eri muodossa. Joillekin ihmisille positiivisen mantran – eli tietyn fraasin tai lauseen tai jopa pelkästään yksittäisen sanan, kuten ”voima” tai ”keskittyminen” – toistaminen on tehokas keino hallita ajatuksia ja murskata negatiivisuutta, joka voi seistä optimaalisen suorituksen tiellä.

Vastaava strategia on visualisointiharjoitusten suorittaminen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ajattelet tilannetta, jossa olet kilpailemassa ja menestyt hyvin. Käytä kaikkia aistejasi – kuvittele yleisön hurraaminen, tuoksu ilmassa, miltä maa tuntuu jalkojesi alla tai miltä maila tuntuu kädessäsi. Pitää jossain määrin paikkansa, että jos kykenet kuvittelemaan sen, voit tehdä sen, joten käytä tätä viisautta apunasi kilpaillessasi.

Asenne tarttuu

Urheilumaailmassa asenne voi helposti ratkaista pelaajan valmennettavuuden ja sen vaikutuksen koko joukkueeseen. Koripallon parissa tehty urheilupsykologian tutkimus osoittaa, että asenne erottaa mestarit muista matkalla menestykseen. Huipulle päässeiden joukossa on vallalla tiettyjä keskeisiä luonteenpiirteitä. Tutkimukset osoittivat, että parhaiten suoriutuvat urheilijat osoittavat sisäistä paloa ja sitoutumista lajiinsa, mikä taas puuttuu heidän kanssakilpailijoiltaan.

Positiivinen asenne on avainasemassa urheilijan menestyksessä niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin. Kilpailun aikana on helppo hermostua virheestä tai huonosta tuomiosta. Lopulta ratkaisevassa roolissa on kuitenkin se, kuinka reagoit näihin esteisiin. Jos sinulla on positiivinen ”opi siitä” -asenne, se toimii eduksesi ja voit kehittyä pidemmälle lajissasi ja elämässäsi.

Sanonnassa ”ihmiset ovat tapojensa orjia”, on rutkasti perää. Urheilijoiden muuttaminen ihmisinä on valtavan suuri haaste jopa kaikkein parhaille valmentajillekin. Tämän vuoksi valmentajat suosivat pelaajia, joilla on positiivinen asenne, jotka ovat helppoja valmennettavia, helppoja työkavereita ja jotka antavat aina parhaansa.

Parempi asenne johtaa parempaan joukkueeseen

Urheilijat, joilla on positiivinen asenne, ovat etu jokaiselle joukkueelle. Pelaajat, joilta saattaa kyllä löytyä lahjoja, mutta jotka tuovat joukkueeseen negatiivista asennetta, nakertavat joukkueen menestystä. Negatiivisessa asenteessa on vielä sekin huono puoli, että se tarttuu. Oikea asenne voi merkitä valtavaa eroa keskinkertaisen joukkueen ja mestaruuksia voittavan joukkueen välillä. Asenne on elintärkeä luonteenpiirre yksittäiselle urheilijalle ja koko joukkueelle.

Olet sitten ammattilaisurheilija tai amatööri, positiivisen asenteen kehittäminen voi auttaa antamaan sinulle ratkaisevan kilpailuedun. Monet urheilijat eivät välttämättä tajua, että positiivista asennetta voi vahvistaa päivittäisillä harjoituksilla tai henkisen puolen valmentajan tukemana.

Category: Urheilu

Comments are closed.