Suomi menestyi formuloissa hyvin – osa 2

heinäkuu 29, 2018 | By Lisää

Salon ja Häkkisen menestysaika oli ohi 2000-luvun alussa, mutta heidän tilalle tuli uusia urheilijoita.

Suomi menestyi formuloissa hyvin – osa 2

Tänä päivänä koko maailma tuntee Kimi Räikkösen, joka esiintyi Formula 1 -kisoissa ensimmäisen kerran kaudella 2001 Sauber-tallissa. Mika Häkkisen lopetettua uransa, hänen tilalle tuli Kimi Räikkönen, joka ajoi kauden 2002 McLarenilla. Samana kautena hän sijoittui muutaman kerran palkintosijoille ja jo seuraavana kautena vuonna 2003 hän voitti ensimmäisen kilpailunsa ja samalla sijoittui MM-sarjassa toiseksi. Kaudella 2005 hän pääsi jälleen kerran Formula 1 -MM-kisojen palkintosijoille, mutta tälläkin kertaa sai vain hopeaa seitsemän osakilpailun voiton jälkeen. Kimi Räikkösen ”hitauden” syynä mainitaan usein McLaren autojen ongelmat: välillä moottori hajosi kilpailuissa ja kilpailun joutui keskeyttämään. Räikkönen oli aina kilpaillut intohimoisesti.

Menestyksiä 2000-luvulta

Vuonna 2006 Formula 1 -maailmaan tuli uusi suomalainen nimi, Nico Rosberg, joka aloitti tuolloin Williamsin kilpakuljettajana. Jo ensimmäisen kilpailun aikana hän sijoittui pisteille saapuessaan seitsemäntenä, mikä ei ollut mikään ihme: Nico Rosberg on legendaarisen Keke Rosbergin poika, ja isä toimi silloin hänen managerina. Seuraavana kautena 2007 Formula 1 sai vielä yhden suomalaisen osallistujan, Heikki Kovalaisen, joka ajoi Renault-tallissa. Vuosi sitä ennen hän oli toiminut saman tallin testikuljettajana. Kovalaisen menestystä voidaan kuvata näin: Japanin GP:ssä hän sijoittui toiseksi ja jätti siihen aikaan jo Ferrarilla ajaneen Kimi Räikkösen kolmanneksi. Silloin maailma näki kaksi suomalaista palkintokorokkeella samaan aikaan ensimmäistä kertaa. Tuon kauden MM-voittajaksi tuli Räikkönen kuuden kilpailun voitollaan. Kausi 2007 onkin suomalaisten kannalta paras Formula 1 -kausi, sillä silloin Suomi sai eniten pisteitä kansakunnista. Saman vuoden FIA:n palkintogaalassa Monacossa Suomelle myönnettiin parhaan F1-maan palkinto – ja niin, Suomi on voittanut Formula 1 -maailmanmestaruuksia kaikkia muita maita enemmän, jos voitot suhteutetaan maan väkilukuun. On mahdollista, että kausi 2007 sai suomalaiset kuskit rentoutumaan. Vuonna 2008 he olivat kaikki jo hyvillä paikoilla: Kimi Räikkönen Ferrarilla, Nico Rosberg Williamsilla ja Heikki Kovalainen McLarenilla. Ainoa tuon vuoden hyvä saavutus kuuluu Kovalaiselle, joka ajoi ensimmäisen voittonsa Unkarissa, mutta muilta osin vuosi oli suomalaisille kilpakuskeille merkityksetön. Vielä vuoden päästä Kimi Räikkönen siirtyi yhtäkkiä ajamaan rallia, Rosberg siirtyi Mercedes Benzin talliin Schumacherin tallikaveriksi ja Kovalainen vaihtoi Lotus-talliin. Vielä parin vuoden päästä vuonna 2012 Lotus-talliin liittyi myös Formula 1 -maailmaan palannut Kimi Räikkönen, joka ajoi voittoon Abu Dhabin GP:ssä. Samalla kaudella myös Rosberg nuorempi voitti Kiinan GP:n.

Menestyksiä 2000-luvulta

Nykyaikaa Ja Tulevaisuutta

Pitkästä aikaa maailma näki taas uuden suomalaisen kilpakuskin vuonna 2013. Hänen nimensä on Valtteri Bottas, ja sitä edeltävänä kautena hän ajoi Williamsilla testikuljettajana. Kaudella 2013 suomalaisia oli kilpailemassa siis kolme: Valtteri Bottaksen lisäksi Kimi Räikkönen ja Nico Rosberg. Vuonna 2014 Rosberg ei enää osallistunut. Näitä aikoja seurasi pikkutauko, kunnes vuonna 2018 Kimi Räikkönen ajoi taas voittoon Yhdysvaltojen GP:ssä, ja tästä voitosta tuli viideskymmenes suomalainen voitto.

Nykyaikaa Ja Tulevaisuutta

Tällä hetkellä Suomi katsoo hyvin tarkkaan nousevaa suomalaista Formula 1 -tähteä ja toivottaa hänelle paljon menestystä: kyse on Niko Karista, joka on erittäin nuori ja samalla hyvin lahjakas autourheilija. Hän syntyi vuonna 1999 ja aloitti kartingin parissa vuonna 2009, minkä jälkeen hän paneutui autourheiluun täysillä. Tänä päivänä hän ajaa Trident Racing -tallin kilpakuskina. Hänelle ei tosiaan vielä ehtinyt tulla yhtään Formula 1 MM-voittoa, mutta kaikki on vielä edessä.

Category: Urheilu

Comments are closed.