Suomi menestyi formuloissa hyvin – osa 1

heinäkuu 24, 2018 | By Lisää

On täysin yllättävää, että kun ulkomailla ruvetaan puhumaan suomalaisista urheilijoista, ihmiset eivät mainitse meidän juoksijoita eivätkä hiihtäjiä vaan heidän mieleen tulevat heti ensimmäisenä Formula 1 -ajot.

Suomi menestyi formuloissa hyvin – osa 1

Toisaalta, laji on kuitenkin hyvin suosittu koko maailmassa. Omasta mielestäni suomalaiset ovat onnistuneet formuloissa hyvin muun muassa sen takia, että hurjapäiden elämä on Suomessa tylsää ja se on pakko siirtää yleisiltä teiltä muihin paikkoihin – sinne, missä ajaminen on urheilua eikä poliisin valvomaa toimintaa.

Kaikki Alkoi Jo Ajat Sitten

Ensimmäinen suomalainen näkyi Formula 1 -ajoissa jo vuonna 1974, kun Leo Kinnunen osallistui yhden kilpailun lähtöön. Hän ei kuitenkaan menestynyt kovin hyvin, ja häntä seurasi parin vuoden päästä Mikko Kozarowitzky, mutta ei hänenkään kisoihin osallistuminen tuonut Suomelle merkittäviä saavutuksia. Sen jälkeen tuli Keke Rosberg, jonka ensimmäiset kilpailut vuosina 1978-1982 eivät olleet kovin onnistuneita, mutta hän ei kuitenkaan pysähtynyt ja jatkoi osallistumista. Kaudella 1983 hän sai Formula 1 maailmanmestaruuden pokaalin, mutta kertoi, että Suomelta hän ei saanut kovin paljon tukea ja hänestä tuntui, että tämä saavutus on enemmän hänen omansa kuin Suomen. Kauden 1986 päätyttyä Keke Rosberg lopetti uransa. Uran lopettaminen ei kuitenkaan tarkoittanut täyttä vetäytymistä Formuloista, vaan Rosberg ryhtyi valmentamaan suomalaisia kuljettajia samaan kilpailuun. Hänen ensimmäisiä suojatteja olivat Jyrki Järvilehto, enemmän tunnettu nimeltään JJ Lehto, ja Mika Häkkinen. Vuonna 1991 he olivat kumpikin kilpailuissa ja molemmat ajoivat pistesijoille, ja Järvilehto menestyi paremmin kuin Häkkinen sijoittuessaan kolmannelle sijalle.

Mika Häkkinen ja JJ Lehto saivat pian kaverikseen Mika Salon, mikä tapahtui Japanissa kaudella 1994, ja se oli ensimmäinen kilpailu, johon osallistui kolme suomalaista. Mika Salon menestys oli alussa hyvin kohtuullista: silloin tällöin hän sijoittui pistesijoille, mutta kovin merkittäviä saavutuksia hän ei kuitenkaan vielä vuosina 1995-1998 tehnyt. Vuonna 1995 kolmikon kärkiajaja Mika Häkkinen loukkaantui Australian GP:n aika-ajossa ja vaipui koomaan, ja hänen paluuseen kilpailuihin kukaan ei edes uskonut, mutta miehessä oli sisua: hän ajoi jo seuraavan kauden aikana pisteille ja jatkoi uraansa. Kausina 1997 ja 1998 Mika Häkkinen sijoittui useammassa ajossa pisteille ja voitti myös yhden kilpailun, joka oli kauden 1997 päättävä ajo Euroopan GP. Vuonna 1998 hän voitti myös Itävallan GP:n, ja koko kauden aikana hän oli MM-sarjan pistejohdossa. Samalla tuli lyötyä Keke Rosbergin voittomääräennätys. Vuonna 1998 Mika Häkkinen taisteli Mikael Schumacheria vastaan, joten kilpailu oli kovaa, ja Häkkisen mestaruus varmistui vasta Japanin GP:ssä, joka päätti kauden. Seuraavana vuonna MM-voitto tuli samoihin käsiin ja tätä vuotta kutsutaankin nyt Mika Häkkisen urahuipennusvuodeksi. Hänestä tuli ensimmäinen kahden MM-mestaruuden voittaja Formula 1 -kilpailuissa. Vuosina 2000 ja 2001 hän ei menestynyt sen kummemmin ja päätti lopettaa uransa, mutta vuonna 2006 hänen nähtiin taas F1-auton ratissa testaamassa McLarenin autoa Barcelonan radalla Espanjassa. Myös Mika Salon uran kohokohta sattui vuodelle 1999, jolloin hän saapui Ferrarin talliin Michael Schumacherin tilalle, joka oli silloin loukkaantunut. Kilpailu ei kuitenkaan ollut sitä rehellisintä mallia: Salo kertoi, että tallilta tuli käsky päästää tallitoverinsa ohitseen. Kausina 2000-2002 Salo sai säännöllisesti MM-pisteitä, mutta yhtään voittoa hän ei kuitenkaan tavoittanut. Hänen uransa loppui kauden 2002 päätyttyä, vaikka sopimus Toyotan kanssa oli voimassa vielä neljä vuotta. Jostain syystä Toyota vaan päätti, että Salo ei enää ole osa kilpailevaa tiimiä.

Category: Urheilu

Comments are closed.