Suomalaista moottoripyöräurheilua – osa 1

heinäkuu 14, 2018 | By Lisää

Nykyaikana moottoripyörämaailmassa sana ”stunt” on jo vakiintunut käsite erillisestä harrastuksesta – tai urheilulajista, riippuen siitä, miten paljon ja kuinka ammatillisesti sitä tehdään.

uomalaista moottoripyöräurheilua – osa 1

Stunt pitää sisällään erilaisia moottoripyörällä suoritettavia temppuja. Laji on aika uusi moneen muuhun nähtynä ja se on samalla hyvin vaarallinen. Meillä Suomessa moottoripyöräily voi tuntua tylsältä, kun sitä ajatellaan tavallisen liikenteen näkökulmasta, sillä nopeusrajoitukset ovat melko pieniä ja ihmisten ajotavat eivät salli hurjastelua, mikä onkin saanut paljon suomalaisia nuoria siirtymään joko maastoon tai muuten liikenteeltä suojatuille paikoille, joissa he pystyvät nauttimaan moottoripyöräilystä urheilun merkeissä. Stunt on myös ehtinyt kasvamaan erilliseksi urheilulajiksi.

Urheiluun Vaaditaan Varusteita

Tässä tapauksessa lajiin tarvitaan kahta asiaa: moottoripyörä ja suojavarusteet. Moottoripyörä saattaa tuntua helpolta nakilta, mutta näin se ei ole: yleensä stunt-pyörää ei edes pysty käyttämään tieliikenteessä, sillä se on muokattu merkittävästi juuri urheilutarkoituksiin. Stunt-pyöriä tehdään Saksan parhaissa moottoripyörätalleissa, tehdään niitä myös Italiassa ja Puolassa… mutta homman saa järjestettyä itsekin, kunhan kädet kasvavat suoraan ja oikeasta paikasta. Yleensä stunt-pyöriä rakennetaan urheilupyöristä, ja syynä siihen ei ole pelkkä ulkonäkö. Monesta sport-pyörästä saa hyvän stunt-vehkeen sen keveyden ja muotojen kautta, ja lisäksi asiaan vaikuttaa myös muita seikkoja: pyörän iskunvaimentimet, koneen käyttäytyminen ja niin edelleen. Stunt-urheilussa suositaan kuudensadan kuution moottoripyöriä, mutta välillä nähdään niitä isompiakin litran koneita.

Urheiluun Vaaditaan Varusteita

Stunt-osia saa Suomesta nyt melko hyvin, sillä stunt on meillä kehittymässä hyvää tahtia. Hyvin usein pyörän muokkaus aloitetaan takarattaan vaihdolla isompaan, minkä seurauksena pyörä nousee keulimaan herkemmin – ja sitähän kuuluu stunt-temppuihin melkein aina. Vielä yksi tärkeä muokkaus on pyörän suojat, koska ainakin treenivaiheessa pyörää tullaan kaatamaan ja useampia kertoja. Takajarrusta on tapana tehdä ikään kuin kaksoisjärjestelmä eli järjestää se niin, että takajarrua voisi käyttää myös vasemmalla kädellä eikä vain oikealla jalalla. Tämä johtuu siitä, että stunt-urheilussa takajarrulle on paljon käyttöä, mutta eihän kaikkia temppuja voi tehdä oikea jalka tapilla. Matkustajan istuimeen tehdään usein reikä, johon mahtuisi harrastajan jalka, ja tällaisia temppuja on paljon. Sama koskee myös tankkia, josta tehdään sopivan litteä seisoma-alusta. Hyvin tehty stunt-pyörä herättää aina huomiota ja se on usein aika ihmeellinen kone, josta saattaa puuttua naamamuovit, mutta josta samalla löytyy paljon kaikkea muuta kaunista. Itse harrastajan varusteisiin kuuluu kaikenlaisia suojia. Kypärä on aivan pakko olla, mutta sen lisäksi käytetään myös kyynärpää- ja olkapääsuojia. Polvisuojat jäävät usein pois, mutta harrastuksen aloitusvaiheessa niille on varmasti käyttöä ja niistä on varmasti hyötyä. Selkäsuoja on pakko olla. Muuten meidän treenikausi on aika lyhyt, koska stunt-treenejä on parasta tehdä ulkona, joten ajokauden aikana on syytä säästää omaa terveyttä ja se onnistuu hyvin sopivilla suojilla. Yleensä on hyvin ikävää, kun jotain vammoja saadaan heti treenikauden alussa ja treenejä voidaan sitten jatkaa vasta vuoden päästä. Rahaa tällainen harrastus kyllä vaatii ja välillä melko paljon, tosin paljon riippuu myös omista kotiolosuhteista. Stunt-urheilijalla pitäisi olla talli, treenipaikka, kaikenlaisia varusteita, pyörää täytyy huoltaa suhteellisen usein ja kaiken lisäksi sitä pitää kuljettaa eri paikkojen välillä, sillä stunt-pyörä ei sovi tieliikenteeseen. Kaikesta tästä huolimatta, meillä Suomessa on muutama hyvä stunt-urheilija, ja seuraavassa postauksessa tutustumme heihin tarkemmin. Niinpä: mitä vaarallisempi laji, sitä todennäköisemmin Suomesta löytyy lajille vannoutuneita ja hyvin menestyviä harrastajia.

Category: Urheilu

Comments are closed.