Sauvakävely on tehokasta liikuntaa ja apu moniin yläkropan vaivoihin

joulukuu 27, 2017 | By Lisää

Erityisesti alkuaikoina sauvakävelijät herättivät lenkkipoluilla paljonkin huomiota, jakaen vahvasti mielipiteet. Kun ensimmäiset kävelysauvat tulivat markkinoille vuonna 1997, nähtiin pian ensimmäiset sauvakävelijät Helsingin Paloheinässä, jossa järjestettiin myös lajin ohjaajakursseja. Monet povasivat tästä nopeasti katoavaa trendilajia, mutta toisin kävi. Laji täytti juuri 20 vuotta ja harrastajamäärät ovat maailmanlaajuisesti kasvussa. Suomessa sauvakävelyä ei edelleenkään pidetä kovin trendikkäänä, vaikka yhä useampi tiedostaakin lajin monipuolisuuden ja tehokkuuden. Sen sijaan esimerkiksi Japanissa sauvakävely on yhtä lailla nuorten kuin vanhempienkin suosiossa.

Sauvakävely on tehokasta liikuntaa ja apu moniin yläkropan vaivoihin

Suomen nopeimmin kasvanut uutuuslaji

Sauvakävely teki tullessaan Suomessa historiaa, sillä mikään laji ei ole saavuttanut suosiota yhtä nopeasti. Aluksi laji oli lähinnä kilpahiihtäjien kesäharjoittelukäytössä, mutta yleistyi vauhdikkaasti. Huippuvuosina lajilla oli maassamme yli miljoona harrastajaa, mutta tämä määrä on sittemmin hieman laskenut. Nuoret eivät ole innostuneet lajista ja harrastajien keski-ikä on noussut. Tämä on tavallaan sääli, sillä kyse on todella monipuolisesta lajista, joka olisi oiva apu monelle toimistotyön väsyttämälle selälle. Sauvakävelyä on myös vuosien varrella kehitetty tehokkaampaan suuntaan ja tässäkin ovat asialla olleet suomalaiset liikunnan asiantuntijat.

Sauvojen lisääminen muuttaa kävelyä monin tavoin

Mihin sauvakävelyn teho sitten perustuu? Sauvat tekevät kävelystä aivan oman lajinsa, sillä sauvat suojaavat niveliä, tuoden samalla kuitenkin lisää tehoa kävelyyn. Kävellessä yläkroppa on usein melko staattinen, mutta sauvojen käyttö saa myös ylävartalon liikkeelle. Laji on siitä mukava, että sitä voi harrastaa yhtä hyvin metsätiellä kuin kaupungissakin. Kävelyn tahtia ja askellusta säätelemällä treenistä saa joko helpomman tai rankemman. Erityisesti iäkkäiden ja ylipainoisten ihmisten kohdalla sauvoista on myös konkreettista hyötyä, sillä ne auttavat tasapainon säilyttämisessä ja siirtävät kuormitusta pois nivelistä.

Sauvojen lisääminen muuttaa kävelyä monin tavoin

Varmista oikea tekniikka – vältyt vammoilla ja saat lenkistä tehot irti

Sauvakävelyssä on tärkeää oikea tekniikka. Kyse ei siis ole vain siitä, että nappaisi sauvat käteen ja lähtisi kävelylle. Virheellinen tekniikka voi jopa saada lihakset entistä kipeämmiksi, eikä kävely tunnu millään tavalla mukavalta. On tärkeää, että sauvat sopivat käyttäjälleen. Sauvojen valintaan vaikuttavat paitsi ihmisen pituus, myös kehon mittasuhteet. Sauvoissa kannattaa kiinnittää huomiota niiden pituuteen, käsihihnaan ja sauvojen piikkeihin eli sauvat valitaan samalla tavoin kuin esimerkiksi hiihdossa. Urheilukaupoissa myyjät osaavat yleensä hyvin neuvoa sopivien sauvojen valinnassa. Sauvojen kanssa kävellessä on tärkeää pitää kävely tasapainoisena. Polvien ja varpaiden tulisi aina osoittaa eteenpäin, sillä tällä tavoin kävely rasittaa kehoa tasaisesti. Ensimmäisillä kerroilla lenkin voi aloittaa kävelemällä ilman sauvoja ja etsimällä sitä kautta itselleen sopivan rytmin. Tämän jälkeen sauvat voi lisätä mukaan ja myötäillä ja tehostaa liikettä niiden avulla. Askeleita otettaessa aina vastakkaisen käden sauva työntyy taakse. Pyri pitämään sauvoista huolimatta hartiat rentoina, ylävartalo voi olla hieman etunojassa. Huomaat, että tämä asento saa myös vatsalihakset jännittymään ja tämä onkin osa lajin tehoa. Sauvat kannattaa pitää lähellä kehoa. Sauvojen on tarkoitus vain tehostaa liikettä, niihin ei kuulu nojata. Sauvoja ei myöskään tarvitse puristaa, vaan riittää, että niistä pitää rennosti kiinni.

Varmista oikea tekniikka – vältyt vammoilla ja saat lenkistä tehot irti

Verrattavissa kuntosalikäynnin tai tanssitunnin tehokkuuteen

Sauvojen kanssa kävellessä vauhti kohoaa ja askelpituus kasvaa. Tämä näkyy suoraan lenkin tehokkuudessa. Sauvojen mukaan tuominen nostaa sykkeen keskimäärin 13 prosenttia korkeammaksi. Ilman sauvoja kävely kuluttaa noin 208 kilokaloria tunnissa, sauvojen jopa kaksinkertaisesti. Sauvakävely on yksi harvoista lajeista, joka saa paitsi hartiat, myös rintarangan ja kaularangan liikkumaan sujuvammin.

 

Category: Urheilu

Comments are closed.