Paroni, vielä yksi lentävä suomalainen

elokuu 3, 2018 | By Lisää

Flying Finn ei tarkoita vain sitä konkurssiin mennyttä lentoyhtiötä, vaan tällä sanayhdistelmällä on muitakin merkityksiä. Ensimmäisenä tällaisen tittelin sai maailmassa suomalainen juoksija Paavo Nurmi, mutta jatkossa Flying Finn -nimellä kutsuttiin myös muita urheilijoita. Yksi heistä on ollut Jarno Karl Keimo Saarinen, jota nimitettiin myös Paroniksi.

Paroni, vielä yksi lentävä suomalainen

Lupaava Alku

Jarno Saarinen syntyi Turussa vuonna 1945. Hän oli yrittäjäperheen kolmas poika eikä moottoripyöräharrastus ollut mikään poikkeuksellinen asia pojan lapsuudessa: poikien isä ajoi moottoripyörää, ja totta kai hänen kaikki lapsensa ajoivat myös kaksipyöräisiä. Näin Jarnokin hyppäsi polkupyörän selkään heti, kun kasvoi tarpeeksi pitkäksi ulottuakseen jaloilla polkimille. Hän sai ensimmäinen moottoripyöränsä jo kahdentoista vuoden iässä, kun hänen isänsä oli jo edesmennyt ja perhettä sekä hautaustoimistoa hoitivat enimmäkseen äiti ja perheen vanhin poika, joka oli Jarnoa kymmenen vuotta vanhempi. Jo silloin oli selvää, että Jarno ei ole tiimipelaaja: hänellä oli selkeitä tavoitteita ja erittäin voimakas voitontahto, eikä hän suostunut jakamaan saavutuksiaan muiden kanssa kuten esimerkiksi jalkapallojoukkueen kavereiden kesken.

Lupaava Alku

Vaikka Jarno Saarisen äiti toivoikin, että kolmas poika valitsisi turvallisemman harrastuksen kuin isoveljensä olivat jo valinneet, se ei kuitenkaan toiminut. Heti ensimmäisen mopon kanssa Jarno liittyi Turun Moottorikerhoon veljiensä seuraksi ja jätti aikaisemman harrastuksensa, kaunoluistelun, kokonaan menneisyyteen. Mopoista hän oli kiinnostunut erittäin paljon ja huolsi omia aina tarkasti; Jarnon pedanttisuudesta on jälkeenpäin maininnut myös hänen vaimonsa. Jo ensimmäisessä kilpailussa Jarno sijoittui toiseksi 125-kuutioisella Tunturillaan, minkä jälkeen hän keskittyi treeneihin vielä enemmän ja hioo ajotaitojaan mutkissa. Tunturilla huomattiin Jarnon taidot aika pian, ja hän meni sinne töihin huollon harjoittelijaksi ja samalla myös testikuskiksi. Kun Jarno täytti seitsemäntoista, hän tapasi Soilin, joka oli silloin neljätoista ja ajeli myös mopolla. He tutustuivat Kaarinassa ja pikku hiljaa alkoivat seurustella – ja vielä muutaman vuoden päästä he avioituivat. Soili oli koko ajan mukana Jarnon tekemisissä auttamassa häntä tallissa, kannustamassa kisoissa ja järjestämällä koti sinne, minne se oli vaan mahdollista järjestää: pari oli elänyt aika köyhää elämää ja joutui säästämään kaikessa. Kilpaileminen oli Jarnolle ikään kuin vakava harrastus, mutta samalla hän opiskeli autoinsinööriksi ja ajatteli kilpailujen jälkeistä elämää. Kaikki kuitenkin muuttui, kun Jarno sai solmittua sopimuksen Yamahan kanssa: vuonna 1972 Saarinen voitti maailmanmestaruuden 250-kuutioisissa, ja sen jälkeen tarjouksia alkoi riittää vaikka muualle jakaa. Yhteistä kotia perhe ei kuitenkaan vielä hankkinut vaan jatkoi reissaamista kilpailujen liikuttamana.

Kohtalokas Kilpailu

Jarno menehtyi Italiassa 20. toukokuuta vuonna 1973 ollessaan vain 27-vuotias. Silloin kilpailtiin Monzan radalla, ja turvallisuus jännitti Jarnoa jo ennen kisoja: asvaltti oli huonoa ja teräskaiteet liian lähellä rataa. Heti ensimmäisessä mutkassa on edelliseltä ajolta jäänyt öljyläikkä, josta kilpailun järjestäjille valitetaan, mutta mitään ei tapahdu. Siinä vaiheessa voittohakuinen Jarno ei edes ajatellut sitä, että hän voisi boikotoida kisoja; se oli kunniakysymys. Ensimmäisenä mutkaan ajanut Dieter Braun osasi väistää öljyläiskän, sillä tiesi siitä; häntä seurasi Renzo Pasolini, joka ei ollut kovin hyvä kommunikoimaan muiden kilpailijoiden kanssa eikä hänellä ollut tietoa radalla olleesta öljystä. Hän menetti pyörän ohjauksen täysin ja kaatui. Häntä seurannut Jarno kaatui myös, ja kaikki, mitä tapahtui sen jälkeen, on tänäkin päivänä salaisuus: kaiken kaikkiaan samaan öljyläikkään kaatui kaksitoista urheilijaa, tosin vain Pasolini ja Saarinen menehtyivät siinä.

Kohtalokas Kilpailu

Tänä päivänä Jarno Saarisen kunniaksi annetaan lapsille nimiä; muun muassa italialainen Jarno Trulli, menestyvä Formula 1 -kuski, sai nimensä juuri Saarisen menestyksen ansiosta. Jarnon nimeä käytettiin myös katujen nimissä ja hänestä on nyt julkaistu kirja nimeltään ”Ikuisesti nuori”.

Category: Urheilu

Comments are closed.