Muistoja suomalaisesta rallilegendasta

syyskuu 26, 2018 | By Lisää

Timo Mäkisen nimi ei sellaisenaan herätä mitään ajatuksia kilpaurheilusta – ei ainakaan vielä viime vuosisadan ensimmäisellä puoliskolla. Tänä päivänä hänet kuitenkin muistetaan ralli-ikonina, suomalaisena rallilegendana ja suomalaisen rallin uranuurtajana.

Suomalaiset Osaavat Lentää

Juuri näin. Timo Mäkinen oli yksi näistä lentävistä suomalaisista, joita muistetaan koko maailmassa. Lentäviä suomalaisia on tullut juoksussa, moottoripyörärallissa ja formuloissa, ja Timo Mäkinen oli rallin lentävä suomalainen. Hän syntyi vuonna 1938 Helsingissä ja loi pohjaa taidoilleen 1950-luvulla, kun jakoi vanhempien kuljetusliikkeen autolla sanomalehtiä. Paikkoja riitti: Mäkinen ajeli Seutulassa, Hyvinkäällä, Keravalla, Riihimäellä ja vaikka missä muualla. Tästä työstä hänelle muodostui hyviä autosuunnistustaitoja, ja sen lisäksi hänellä oli koko ajan kiire. Noina aikoina Suomessa ei ollut kovin paljon autoja eikä nopeusrajoituksia ollut edes olemassa, joten työn parissa Timo Mäkinen oli myös treenaamassa ajotaitojaan. Hän osallistuikin silloin tällöin erilaisiin kansallisiin kisoihin, ja jo 1960-luvun alussa hänestä tuli oikea ralliammattilainen.

Suomalaiset Osaavat Lentää

Mitä ymmärrämme tänä päivänä äidin autolla? Se on yleensä sellainen tilava ja melko hidas perheauto. Timo Mäkinen aloitti ralliuransa nimenomaan äidin autolla, joka oli 850 kuution Mini. Vuonna 1960 Mäkisen tekemä menestys oli tehty juuri tällä autolla. Minillä oli jo siihen aikaan maahantuoja Suomessa, jonka nimi oli Voimavaunu, ja se kiinnostui nuoren Mäkisen taidoista ja lahjakkuudesta. Näin Timo sai sekä uuden auton että lipun Monte Carlo -ralliin vuonna 1962. Hänen piti osallistua tähän kilpailuun muutaman kerran, kunnes vuonna 1966 vihdoin viimein hän pääsi ensimmäiseksi – mutta tulos hylättiin kaikilta Minillä ajaneilta. Valolaitteet olivat kuulemma sääntöjen vastaiset. Hommasta seurasi iso skandaali, joka on varmasti Monte Carlo -rallin kisajärjestäjien muistissa tänäkin päivänä. Minien hylkäämisen seurauksena voittajaksi tuli Citroenia ajanut Pauli Toivonen, joka oli Timo Mäkisen hyvä ystävä, ja hän kieltäytyi ottamasta palkintoa vastaan. Tulokset eivät kuitenkaan muuttuneet mihinkään. Timo Mäkinen osallistui myös Jyväskylän suurajoihin. Vuoden 1967 kilpailusta tuli legendaarinen, kun Timon Minin konepellin kiinnitys petti kesken ajon ja se nousi ylös; Timo kuitenkin jatkoi ajamista. Näin mentiin noin kaksitoista kilometriä kunnes saavuttiin loppusuoralle kolmanneksi parhaalla ajalla. Kaiken kaikkiaan Mäkinen on voittanut Jyväskylän suurajoissa neljä kertaa: vuosina 1965, 1966, 1967 ja lopuksi vielä 1973.

Mäkisen oli jatkettava kehitystään, ja pikku-Minin tehot eivät enää riittäneet nopeammin kehittyviä kilpailijoita vastaan. Näin Mäkinen siirtyikin lopuksi Ford Escortin rattiin ja voitti MM-sarjan RAC-rallin kolme kertaa peräkkäin vuosina 1973, 1974 ja 1975. RAC-ralli olikin Mäkisen suosikki: harjoittelua siihen ei voinut järjestää, sillä se oli kielletty, ja siinä oli tarpeeksi haastetta. Samalla autolla hän osallistui myös Jyväskylän suurajoihin ja voitti niissäkin kaksi kertaa.

Stadin Suorasanainen Kaveri

Timo Mäkinen kuoli vuonna 2017 seitsemänkymmenenyhdeksän vuoden iässä. Hänen vanhat ystävänsä muistavat hänet aina rehtinä, rohkeana, uskaltavana ja rämäkkänä. Hänestä puhutaan loistavana autonkäsittelijänä ja erittäin huumorintajuisena kaverina: Timo Mäkinen oli Simo Lampisen hyvä ystävä jo kilpauransa alusta asti, ja Lampinen kertoi, että kerran Kreikassa kaksikko järjesti Rauno Aaltoselle ja Paddy Hopkirkille pahan vitsin: sytytystulppien väliin laitettiin muovia eikä auto lähtenyt käyntiin. Kilpaveljet menettivät siinä kokonaisen päivän treeniaikaa, mutta tämähän oli ihan vitsi. Muuten Timo Mäkinen oli kaiken lisäksi periksiantamaton ja tiesi tekniikasta melkein kaiken – ja mitä ei tiennyt, niin jaksoi selvittää.

Stadin Suorasanainen Kaveri

Category: Urheilu

Comments are closed.